YoungFish er en organisasjon for unge under trettifem som jobber i eller har tilknytning til sjømatnæringen. Dette er et forslag til ny identitet, der det fokuseres på hvor mange forskjellige mennesker som har en felles lidenskap. Nemlig sjømat. Uansett utdannelse, karriere, kjønn, interesse og bosted har de et felles mål. Og de jobber sammen og lager et fellesskap.
Oktober 2020
Brief: Dere skal utvikle forslag til visuell identitet for Youngfish og konkurrere om å vinne prosjektet. Identiteten må være dynamisk og fungere på trykte og digitale flater, men den trenger ikke å være «pixel perfect» og helt ferdig, men inneholde de elementene som må til for å selge inn og overbevise kunden om å velge deres idéer og konsept.
Problemstilling: Hvordan skape en dynamisk visuell identitet for YoungFish som viser organisasjonen som et mangfoldig fellesskap?
Målgruppe: Unge kvinner og menn i sjømatnæringen opp til trettini år. Dette kan være personer som jobber med alt fra fisking til kontorjobb innenfor denne bransjen.
Konsept: Youngfish er en nettverksorganisasjon med medlemmer fra hele bransjen, og denne bredden og mangfoldet ønsker vi å visualisere. Vi ønsker å visualisere ulikheter mellom de mange forskjellige medlemmene, men samtidig at de har noe til felles; lidenskapen og engasjementet for faget.
Logo: Logoen er bygget opp av to sirkler. Disse sirklene skal representere kontraster i Youngfish. Organisasjonen består av individer som jobber med ulike ting innen sjømatnæringen, men men de har et felles mål som samler de i Youngfish.
Typografi: Fontforslaget for denne identiteten er en sans serif font. Montserrat er en enkel og godt lesbar font, som passer godt til både overskrifter og mengdetekst. En av grunnene til at valget falt på denne var bokstaven O, som er helt rund og harmoniserer godt med sirklene i logoen.